Elevrødder, taler og træstammer

Elevrødder, taler og træstammer

Der stod madspild på programmet, da alle GK-klasserne brugte en eftermiddag i sidst i september i bæredygtighedens tegn. Dagen bød både på oplæg fra Folkekirkens Nødhjælp, FN’s verdensmålsambassadører og smagsprøver på en rekordlang træstamme bagt af overskudsmad.

Kampen mod sult og madspild
Dagens tema blev skudt i gang af pressechefen fra Folkekirkens Nødhjælp, Poul Kjar. Han fortalte om organisationens arbejde rundt omkring i verden, som i høj grad er at sikre fødevarer til den fattige del af verdens befolkning.
Under foredraget blev der også tunet ind på madspild. Det kom frem undervejs, at hvis det samlede madspild i verden var et land, så ville det komme på listen som den tredjestørste CO2-udleder i verden. Det er uden tvivl et stort paradoks, da en meget stor del af verdens befolkning sulter.
Folkekirkens Nødhjælp sætter nu fokus på problemet med madspild og åbner i flere byer Wefood-butikker, som sælger overskudsvarer, der ellers ville ryge i skraldespanden. Det er frivillige, der arbejder i butikkerne, og overskuddet fra salget går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde.
Elevrødder – roden til en bedre verden
Det næste punkt på dagsordenen var et oplæg fra et par af skolens elevrødder.
Ellen og Kalinka er skolens og hele Danmarks verdensambassadører, og de fortalte med stor iver om deres arbejde med FN’s verdensmål, om madspild og om sammenhængen mellem de to.
Derefter blev det tid til gruppediskussioner i klasserne faciliteret af elever fra skolens elevråd.
Træstammer i regnvejr
Op mod 270 af Kattens elever, 8 lærere og rektor begav sig dernæst hen mod den nye Wefood-butik. Butikken skulle indvies med manér med deltagelse af byens borgmester, to ministre og mesterbager Beate fra den Store Bagedyst.
I silende regnvejr blev den røde snor klippet over, mens der blev holdt taler og spist træstammer. Beate slog rekord ved at bage en 10 meter lang sort træstamme af overskudsmad, som alle kunne få lov at smage på.
På trods af øsende regnvejr og våde fødder gav bæredygtighedseftermiddagen eleverne en øget forståelse for madspild – og de fik en anderledes skoledag rig på oplevelser.

Rekordlang træstamme-kage fra bæredygtighedsdagen