EU-debat

EU-debat

EU-flaget var hejst, da næsten hundrede 2.g’ere i samfundsfag spillede med i EU-rollespillet: Europe at Work.

Eleverne var delt ind på 7 fiktive lande, 4 grupper i parlamentet, 3 mediehuse, 4 lobbyorganisationer og 1 kommission. Hver med deres opgaver og muligheder.

Sammen skulle de vedtage et direktiv om arbejdskraftens frie bevægelighed. MEN aldrig i spillets historie er direktivet blevet nedstemt med så stort et flertal.

Kun D-land, som repræsenterede 12 % af indbyggerne i den virtuelle verden, ville stemme for forslaget. Også i Parlamentet var det kun blå gruppe, som stemte for med 24 % af stemmerne.

En eklatant fiasko for det fiktive EU-samarbejde, men forhåbentlig en kæmpe læring for alle deltagerne.

Nu er det under alle omstændigheder oplevet på første parket, hvor svært det er at blive enige om kompliceret lovgivning på tværs af holdninger og landegrænser.

Tak til alle deltagerne for den store indsats.

Elever i multisalen, hvor de spiller EU-rollesspil.