HF

HF fagpakker

Aalborg Katedralskole udbyder 4 fagpakker på hf: Børn & Unge, Samfundsfag & Business, Sundhed & Beredskab samt Teknologi & IT. I menuen kan du klikke ind og læse mere om de enkelte fagpakker.

Vi udbyder også HF Plus, som er for unge med ordblindhed.

Du kan møde en elev fra vores forskellige studieretninger her på hjemmesiden, og læse om, hvordan deres oplevelse af Aalborg Katedralskole har været.

NYHED: Kunst & Medier

Fag: Billedkunst B og mediefag C

Fra skoleåret 2023-24 udbydes en ny kreativ fagpakke ”Kunst & medier” under forudsætning af, at der er tilstrækkelig søgning.

Fagpakkefagene i 2hf er Billedkunst på B-niveau og Mediefag på C-niveau.

Fagpakken henvender sig til dig, som er interesseret i de kreative fag, og som drømmer om at tage en videregående uddannelse inden for det kreative område eller en uddannelse med kreative elementer, for eksempel grafiker, animator eller film- og tv-produktionstekniker. Fagpakken retter sig også mod dig, som f.eks. gerne vil være folkeskolelærer eller pædagog.

Du vil opleve en undervisning i de kreative fag, hvor teori, analyse og praktisk arbejde vekselvirker. Skolens centrale placering giver desuden rig mulighed for aktiviteter udenfor klasselokalet og kunstoplevelser på første hånd.

Fagpakken kræver, at man vælger Billedkunst på C-niveau som sit kunstneriske fag i 1hf, når man søger ind på skolen.

Undervisningen på hf

Fagene i 1. hf er fastlagt på forhånd, så næsten alle undervisningstimer vil være sammen med dine klassekammerater.

Skoleåret består af to semestre, så hvert halve år vil du afslutte en del af uddannelsen.

I det første halve år vil der være fokus på at få gode studievaner og lære at arbejde systematisk i de enkelte fag. Du vil desuden få støtte og hjælp til at tackle faglige eller andre indlæringsmæssige udfordringer.

Eksamen

På hf får du ikke standpunkts- og årskarakterer, men til gengæld kommer du til eksamen i alle de fag, du afslutter, f.eks. matematik (C) i 1. hf. Men hvis du skal have f.eks. matematik (B) i 2. hf, så skal du først til eksamen i matematik i 2. hf.

Supplering
Hvis du mangler nogle fag til at komme ind på din foretrukne videregående uddannelse, kan du supplere med enkelte fag senere på et suppleringskursus. Eller du kan tage en faglig overbygning på op til seks måneder på et suppleringskursus, når du har afsluttet din hf-eksamen, hvis du ønsker at komme ind på en længere videregående uddannelse eller på universitetet.

Læs om mulighederne for videreuddannelse på Universitetet