2.g'erne afholder Kattens Hule
Aalborg Katedralskole har netop afholdt årets udgave af "Kattens Hule" – et flerfagligt projekt for 2.g-elever, hvor de skulle udvikle innovative løsninger på et problem inden for bæredygtighed. Temaet for årets projekt var "Fjorden i balance", en af de fem bæredygtighedscases fra Aalborg Kommune. Vindergruppen, der kom fra 2.d, imponerede både med deres faglige dybde og kreative løsning.
Inspireret af det kendte TV-program Løvens Hule blev "Kattens Hule" præget af en særlig dynamik, hvor fire dommere – eksperter inden for deres respektive fag – bedømte elevernes præstationer. Hver gruppe arbejdede med dansk som det ene fag, mens det andet fag varierede. Vindergruppen fra 2.d havde biologi som deres andet fag og leverede en løsning, der både var fagligt stærk og kreativt udført.
Gruppens løsning bestod af et digt, der både visuelt og lydligt formidlede budskabet om bæredygtighed i fjorden. Digtet var ikke kun indholdsmæssigt imponerende, men også originalt i sin fremførelse. Drengene i gruppen stod selv for den musikalske underlægning med elguitar og blæseinstrument, hvilket gav en ekstra dimension til præsentationen. Digtets parafraserende underlægningsmusik understøttede temaet og gjorde fremførelsen både engagerende og følelsesladet.
Vindergruppen fra 2.d blev belønnet for deres klare og overbevisende kommunikation, samt deres faglige styrke i både biologidelen og danskdelen. Deres præstation var en fremragende kombination af kreativitet og faglig viden, og deres løsning skabte en stærk og original formidling af bæredygtighedstemaet.
Som præmie fik vindergruppen kage og sodavand til hele klassen, biografbilletter til dem selv samt muligheden for at få deres produkt offentliggjort på én af Aalborg Kommunes platforme – en fantastisk anerkendelse af deres innovative tilgang til bæredygtighed.
Kattens Hule har i år været en fremragende demonstration af, hvordan tværfaglige projekter kan udfordre eleverne til at tænke kreativt og anvende deres viden på nye måder. Projektet viste, hvordan bæredygtighed kan formidles gennem både kunst, videnskab og innovation, og hvordan eleverne kan bruge deres forskellige faglige kompetencer til at skabe løsninger på komplekse samfundsudfordringer.
Tak til årets dommerpanel: Taleskriver Rune Kier, Ida Ved, Grøn Agent ved Aalborg Kommune, Alexander Mannstaedt fra Lommefilm og Hanne Møller Andersen, lektor i biologi, kemi og bioteknologi.