Gruppe fra 2.a får flot 2. plads i stor sprogkonkurrence

Gruppe fra 2.a får 2. plads i stor sprogkonkurrence

2.a spansk har tidligere på året deltaget i konkurrencen ”Dyrk sproget – en kreativ sprogkonkurrence for gymnasieelever”, der blev afholdt af Det Nationale Center for Fremmedsprog.

Konkurrencens overemne var kulturmøder og ungdomskultur, og eleverne skulle lave en video til en gruppe unge spanske elever, som gerne ville vide mere om Danmark.

En af grupperne fra 2.a bestående af Freja G., Tobias, Julia, Julie C. og udvekslingsstudenten Aidan fik her en flot 2. plads blandt 71 bidrag i konkurrencen.

Juryen har lavet følgende indstilling af videoen: "Videoen giver gode eksempler på træk, der er karakteristiske for dansk ungdomskultur, såsom det at have et fritidsarbejde og modtage SU, og som man må forvente giver grund til refleksion hos modtagergruppen, idet disse træk til en vis grad adskiller sig fra, hvad der er gængs i målsprogskulturen. Samtidig formidler videoen sine budskaber om dansk ungdomskultur ganske kreativt ved at følge to sammenhængende spor; et hvor de studerende taler sammen og stiller hinanden spørgsmål til en række specifikke aktiviteter, og et andet hvor de via speak og undertekster forklarer, hvordan disse aktiviteter normalt udfolder sig i Danmark. Endelig fungerer sproget glimrende både for så vidt angår forståelighed samt brug af et forholdsvis nuanceret ordforråd og en varieret sætningsopbygning."

Eleverne har hver især vundet et gavekort til en biograftur og en sort NCFF-sweatshirt. Videoen kan ses på YouTube.

Stort tillykke til de dygtige elever, som fik nyheden virtuelt i disse tider.