Besøg på tysk venskabsskole

Besøg på tysk venskabsskole

En flok elever fra 2g Tysk besøgte i sidste uge skolens nordtyske venskabsgymnasium i Rendsburg. Her var eleverne indkvarteret privat og fik både i hjemmene og i skolen god mulighed for at få pudset deres mundtlige tyske af. I Rendsburg er gymnasiet noget anderledes organiseret, da eleverne allerede starter på gymnasiet i 5. klasse, og gymnasiet er generelt præget af en noget mere formel omgang mellem eleverne og lærerne. Turen bestod udover undervisning på skolen, et fælles projekt og af udflugter til Rendsburg og Hamburg.

Her er turen beskrevet fra en elevs synspunkt:

I uge 17 har 11 2.g-tyskelever været på udveksling i Rendsborg. Vi ankom mandag eftermiddag efter en lille omvej og lidt forsinkelser. De tyske udvekslingselever mødte os på perronen, hvorefter vi sammen gik til skolen. Derefter blev vi indlogeret hos vores søde værtsfamilier, der bød os hjerteligt velkommen.

Tirsdag fulgte vi undervisningen om morgenen, hvor vi havde matematik og tysk. Efter mødtes vi på lærerværelser til en omgang tysk partypizza. Om eftermiddagen så vi byen, mens vi lavede geocatching, som endte med spontan fællessang i den danske kirke i Rendsburg. Dagen sluttede med en hyggelig aftensmad på kroatisk restaurant.

Onsdag var vi på dagstur til Hamborg, hvor vi fik en guidet rundtur bl.a. så vi den tyske udgave af musikkens hus og st. Michaels kirke. Derefter var der fritid, hvor vi prøvede den tyske specialitet Döner. Vi gik også på jagt efter tyske genbrugsbutikker med blandede resultater.

Torsdag havde vi temadag på skolen med temaet “Krieg”. Vi sammenlignede samfundsproblemer i Danmark og Tyskland før vi så filmen “ Im Westen nichts Neues”. Efter frokost var vi på museum, hvor der bl.a. blev dystet i roning. Der var også tid til en is, som nogle af tyskerne spiste udenfor i meget koldt vejr. Om aftenen mødtes vi igen til en sidste fællesspisning på skolen før turen gik hjem for at pakke.

Fredag var det tid til “Tschüss” og på gensyn før turen atter gik mod Aalborg. Til september 2023 skal vores nye venner bo en uge hos os i Aalborg.

Vi blev udfordret med at skulle formulere os på tysk, men vi blev efterhånden bedre og bedre til det - og så kunne vi også supplere med lidt engelsk, når vi blev i tvivl.

- Anne-Sofie Skovby Overgaard, 2.k

• Image