Elever til Matematik Masterclass

Elever til Matematik Masterclass

Syv ekstraordinært dygtige og matematikinteresserede elever har været på roadtrip til Århus for at nørde talteori, kryptering og datasikkerhed. Efter et kort kursus i talteori frem mod RSA-kryptering, tog de til Aarhus Universitet for et todages seminar om bl.a. elliptiske kurver, kryptering, talteori, datasikkerhed og regressionstræer. Slutteligt fik de prøvet teorien af med en RSA-krypterings-skattejagt imod de deltagende skoler fra Silkeborg Gymnasium, Odder Gymnasium, Viby Gymnasium & HF og Viborg Gymnasium. Her trak vores elever sig sejrsrigt ud af svære konkurrence mod de dygtige konkurrenter! Seminaret afsluttedes med et oplæg om Googles anvendelse af lineær algebra i søgemaskinen, kaldet Google Pagerank.
De deltagende elever fra skolen var Ellen, Isabella, Lejla, Benjamin, 2.y, Felix og Johannes fra 2.d og Erik fra 2.x.