Refleksioner om døden

Refleksioner om døden

3.x var torsdag den 1. oktober været på Almen Kirkegård (lige overfor skolen) og besøge digteren Morten Nielsens grav. Mens vi stod ved gravstedet, læste nogle af eleverne digtet ”Døden” højt for resten af klassen.

Herefter fordelte klassen sig i små grupper, de gik rundt på kirkegården og talte om, hvordan Morten Nielsen beskriver sit forhold til døden i digtet. De skulle desuden reflektere over deres eget forhold til døden. Det smukke efterårsvejr gjorde det til en særlig oplevelse at gå derovre.

Tilbage i klassen lavede eleverne en associationsskrivning, hvor de skulle genkalde de følelser/tanker som besøget på kirkegården fremkaldte.

Besøget er en del af et forløb om, hvorfor vi skal læse skønlitteratur og skulle skabe rum for den undersøgende samtale om et stykke litteratur.