Orientering vedr. kollektiv trafik

Orientering vedr. kollektiv trafik: Tog, Bus og Flextrafik - sådan kører vi fra i morgen 9. nov. 2020 til uddannelsesinstitutioner

I forlængelse af Statsministeriets pressemøde i torsdags d. 5. november 2020 er der kommet yderligere restriktioner for 7 kommuner i Nordjylland, som er Frederikshavn Kommune, Læsø Kommune, Hjørring Kommune, Brønderslev Kommune, Thisted Kommune, Jammerbugt Kommune og Vesthimmerlands Kommune. Disse restriktioner vil påvirke den kollektive trafik i Nordjylland fra på mandag d. 9. november 2020 og indtil videre frem til og med d. 3. december 2020.

BUSTRAFIK

Fra mandag d. 9. november 2020 gælder følgende regler indenfor bustrafikken:

• Den nuværende køreplan for busserne i hele Nordjylland opretholdes, men det er udelukkende skoleelever, elever på ungdomsuddannelser og voksenuddannelser (ikke videregående uddannelser) der har mødepligt, der kan benytte busserne til at krydse kommunegrænserne og rejse ind og ud af de 7 kommuner.
  • Alle kan benytte busserne internt i de 7 påvirkede kommuner.
  • OBS til jer som uddannelsesinstitutioner. Vi ser meget gerne jeres hjælp til at præcisere overfor jeres elever/studerende, at det kun er såfremt i fald man har mødepligt hos jer, at man er undtaget fra reglen jf. ovenfor. Og altså kun til dette formål, da det jo selvsagt handler om at begrænse rejser over de berørte kommunegrænser mest muligt i det hele taget.
  • I busser, der krydser kommunegrænser, vil der blive givet servicemeddelelse i bussen, der fortæller passagererne, hvornår de, der ikke er omfattet af undtagelsen, skal stige af bussen.
  • Passagerer, der fortsætter rejsen over kommunegrænsen, skal kunne fremvise gyldigt studiekort.
  • Fra NT vil der være vejledning omkring restriktionerne til stede på bl.a. infoskærme i busserne, på Rejseplanen såvel NT’s hjemmeside. Ligeledes vil servicepersonalet fra NT rejse rundt i de pågældende busser for at være behjælpelige med overholdelsen af de nye restriktioner.
  • NT arbejder desuden på at have mobile rengøringshold til stede i de pågældende busser i specielt morgen- og eftermiddagstimerne i hele perioden.

TOGTRAFIK

Indenfor togtrafikken gælder følgende regler fra mandag d. 9. november 2020:

• Togene vil ikke medtage og transportere kunder på tværs af kommunegrænserne til de berørte kommuner.
  • Der opretholdes normal drift på strækningerne Hirtshals – Hjørring (Hirtshalsbanen) og Skagen – Frederikshavn (Skagensbanen) samt på strækningen Skørping – Aalborg (Aalborg Nærbane).
  • Der vil ikke være tog mellem Frederikshavn og Aalborg.
  • Der vil ikke være tog på Thybanen, men Arriva Tog indsætter erstatningsbusser.
  • Elever/studerende med mødepligt vil desuden som alternativ til den nedlagte togbetjening kunne benytte følgende:
    • Rute 78 der forbinder Sindal – Hjørring mange gange dagligt. Der er også forbindelser til og fra Tolne på uddannelsesrelevante tidspunkter.
    • Rute 202 forbinder Vrå – Hjørring ca. 8 gange dagligt, i myldretiderne og uddannelsesvendt.
    • Linje 1 i Frederikshavn forbinder Kvissel – Frederikshavn mange gange dagligt.
    • Rute 202 Brønderslev – Vrå – Hjørring eller rute 72 Brønderslev – Tylstrup – Aalborg. Kan benyttes af passagerer der vil fra Brønderslev til Hjørring eller Aalborg med kollektiv trafik.

FLEXTRAFIK

Indenfor flextrafikken gælder følgende fra mandag d. 9. november 2020:

• Den åbne del af flextrafikken, som er tilgængelig for alle borgere – Flextur og Plustur - rammes af følgende begrænsninger frem til d. 3. december 2020:
    • Flextur tilbydes indenfor kommunegrænsen.
    • Flextur tilbydes ikke mellem de 7 kommuner og til/fra de lukkede områder med mindre, at der er helbredsmæssige begrundelser for transporten.
    • Plustur lukkes helt i alle 11 kommuner i Nordjylland.
    • Alt selvbetjening på nt.flextrafik.dk samt på app’en flextrafik (handicapkørsel og flexture) lukkes ned, da det ikke er muligt at foretage rejser på tværs af kommunerne, hvis ikke rejsen er helbredsmæssigt begrundet.
  • Nordjyder, der har en kritisk jobfunktion, kan i nødstilfælde – dvs. hvis ikke de kan anvende en alternativ transportform, bestille en flextur på tværs af alle kommunegrænser i Nordjylland. Kørslen skal bestilles telefonisk.
  • I Aalborg, Rebild, Morsø og Mariagerfjord kommuner påvirkes flextrafikken ikke direkte af de nye restriktioner, udover nedlukning af Plustur i perioden frem til og med d. 3. december 2020.
  • Flextur kan bestilles på 9934 1134.

Alle ændringer vil fremgå af rejseplanen.dk. og det vil ligeledes fremgå af rejseplanen hvilke restriktioner, der er pålagt i forbindelse med buskørslen.

Giver ovenstående anledning til spørgsmål så tøv ikke med at tage fat i jeres vanlige kontaktpersoner, mobilitetsrådgiver Line Kidmose på tlf. 99341173, eller mig.

Mvh.

Signe Klintgaard Korać