4. maj-besøg af Helge Milo fra Churchill-klubben

4. maj besøg af Helge Milo fra Churchill-klubben

I anledning af 76-års dagen for Danmarks befrielse havde Aalborg Katedralskole i dag mandag den 4. maj besøg af 94-årige Helge Milo fra modstandsgruppen Churchill-klubben.

Helge Milo er den sidste nulevende fra Churchill-klubben, og han fortalte med stort engagement eleverne på Aalborg Katedralskole om besættelsestiden og om Churchill-klubbens modstandskamp.

Churchill-klubben var en af Danmarks første modstandsgrupper og bestod fortrinsvis af 14-17-årige elever fra Aalborg Katedralskole. Beslutningen om at danne en modstandsgruppe blev taget den 21. december 1941. Klubben fik en kort levetid, da klubbens medlemmer blev fængslet den 18. maj 1942, men på det tidspunkt havde drengene nået at udføre 25 mindre aktioner med den tyske besættelsesmagt, og ikke mindst været med til at give startskuddet på dansk modstandskamp.

Du kan høre Helge Milos enestående fortælling, som ligger tilgængelig på YouTube på: https://www.youtube.com/watch?v=_Tto5fV3N-c

Efter interviewet var Helge Milo på gensyns-tur på sin gamle skole, hvor der blev gjort holdt ved Mindepladen over de faldne ved Danmarks besættelse 9. april. Her fik Helge Milo også en god snak om Churchill-klubben og skolegangen under besættelsestiden med to af skolens elever.

Mange tak Helge Milo for 4.maj-besøget, som gav os en unik mulighed for at komme tæt på Churchill-klubben.

Helge Milo fra Churchill-klubben holder livestreamet foredrag på Aalborg Katedralskole
Helge Milo på hovedtrappen, hvor han betragter Mindetavlen.
Helge Milo får sig en hyggelig snak med 2 Katedralskoleelever