Rektors mulige skyld i Churchill-klubbens aktiviteter

Rektors mulige skyld i Churchill-Klubbens aktiviteter

Da Churchill-Klubben blev fanget i foråret 1942 vendte såvel det danske undervisningsministerium som besættelsesmagten sig mod ledelsen på Aalborg Katedralskole, da man skulle finde en forklaring på, hvorfor disse unge pionerer på sabotageområdet netop var elever på Aalborg Katedralskole. Undervisningsministeriet lavede en undersøgelse for at finde ud af, om rektor kunne siges at have medansvar for drengenes handlinger. Selv om undervisningsinspektørens redegørelse alt i alt viste, at man ikke kunne bebrejde skolens rektor det skete, endte det alligevel med at rektor Galster blev sendt på tvungen orlov efter at man fra Berlin havde fået besked på, at rektoren burde fjernes fra sit job. Ellers ville undervisningsministeren blive tvunget til at træde tilbage.

I forbindelse med tyskernes utilfredshed med rektoren blev mange af de tidligere situationer fremdraget, hvor han efter sigende havde modarbejdet besættelsesmagten.