Bæredygtighed, Innovation og Løvens Hule

Bæredygtighed, Innovation og Løvens Hule

Har du set Løvernes Hule? Vi har vores egen version kaldet Kattens Hule, hvor vores 2.g'ere arbejder med et innovativt bæredygtighedsprojekt, som de skal fremlægge for en række eksterne dommere. Igen i år var feltet stærkt med veldrejede kampagnefilm, taler skrevet ud fra Rune Kiers gode råd til klimataler, cli-fi-noveller, økopoesi og deadline-interviews, bl.a. om kunstig intelligens som hjælp til innovative løsninger på klimaudfordringer. Sejren gik dog til 2.k’s klimatale, hvis slogan især dommer Rune Kier tog til sig, for ”hvis Celina kan”, så kan vi andre også, som han råbte afslutningsvis. Vores innovative elever havde desuden en række gode ideer til, hvordan man kan nytænke ”Kattens Hule” til næste år - Så kommende 2.g-elever: GLÆD JER til ’Kattens Hule’ 2025!
Dommerpanelet bestod i år af:
- Helene Halkjær Jensen, adjunkt, Institut for Kemi og Biovidenskab - AAU
- Martin Spenner, partner i Lommefilm
- Rune Kier, taleskriver og aktivist

Både Helene og Martin har gæstet os før, men det var først gang vi havde besøg af en taleskriver, og det var fedt at møde en, der havde ordet så meget i sin magt. Rune greb spontant mikrofonen og opfordrede til handling.

Her er et lille uddrag af vindertalen:

Det kan være svært at se, at man alene kan gøre en forskel, hvilket kan give en følelse af at indsatsen er ligegyldig. Men med din indsats alene kan du stoppe et CO2 udslip tilsvarende vægten af en tiger hvert eneste år. Er den så ligegyldig? Ingen indsats er uundværlig, og det er heldigvis ikke så svært.

Selv Celina kan.

Udover selv at sortere dit affald, kan du også hjælpe ved at sprede budskabet. Vi skal sprede budskabet til vores kusiner, venner, fædre, søstre, papbrødre og mennesker omkring os.
Bare fortæl dem:

Selv Celina kan.

Den individuelle klimakamp kan føles som en dråbe i havet. Men en simpel ting som at alle danskere sortere plast og pap, kan på et år mindske udledningen af CO2, med det der svarer til vægten på 72.000 elefanter hver eneste år. Kom nu:

• IMG 0299
  • IMG 0300