De Dødes Dag markeres

De Dødes Dag markeres

Día de Muertos (De Dødes Dag) er en af de vigtigste årlige traditioner i Mexico. Det er en sammensmeltning af ældgamle ritualer fra præcolumbiansk tid* og nyere traditioner fra den katolske Allehelgen, som på livsbekræftende vis fejrer de døde. Hvert år opstiller mexicanerne "altares/ofrendas" (altre) til dem, de elsker og savner, i håbet om, at de vil komme fra de dødes verden og besøge dem natten til d. 2. november.

Alle 2.g-spanskelever har arbejdet med emnet, og de har lavet en udstilling, hvor lærere og elever kan få et kulturelt og visuelt indblik i den farverige og smukke tradition. Altrene er her lavet til kendte afdøde skikkelser fra den spansktalende verden, der har haft stor betydning, som fx Frida Kahlo fra Mexico og Maradona fra Argentina.

*tiden før Colombus ankomst til Amerika og den efterfølgende kolonisering

• IMG 20231102 102425