Katten genopliver sit Oscars-show

Katten genopliver sit Oscars-show

Over 50 forventningsfulde elever var tirsdag den 21. maj samlet til Kattens filmfestival i kantinen, hvor der skulle uddeles priser til årets bedste elevproduktioner fra mediefag.

Kantinen emmede af Oscars-stemning med rød løber, gyldne statuetter, (alkoholfri) champagne og en skarp jury bestående af producer og klipper Emma Lykholt Andreasen fra Dune Productions og gymnasielærer Søren Eilskov Kristoffersen fra Hasseris Gymnasium. De havde brugt hele eftermiddagen på at beslutte, hvilke film der skulle løbe med sejren i hele ni kategorier – herunder bedste lyd, bedste skuespillere, bedste fotografering og bedste film.

Publikum var aftenen igennem i filmkyndige hænder hos det charmerede værtspar Nicholas Thorsen og Naja Langkjær fra 1.j, som sørgede for fed energi, snappy jokes og masser af nysgerrige spørgsmål til aftenens vindere.

Det er første gang siden 2017, at Aalborg Katedralskole afholder filmfestival. Succesen gentages næste skoleår, hvor der igen bliver hård kamp om de eftertragtede statuetter.

Vinderne ved årets filmfestival:

Bedste mandlige skuespiller: Albert-August Grün i Vigrid

Bedste kvindelige skuespiller: Elise Skou Andersen i Bagtrappen

Bedste redigering: Babysitter

Bedste lyd: Skyggen af mit liv

Bedste fotografering: Den retfærdiges vej

Bedste filmiske øjeblik: Skyggen af mit liv

Bedste film: Auxilium

Juryens specialpris: Den retfærdiges vej

Publikumsprisen: Bag kameraet

Tillykke til alle vinderne!