Udveksling med gymnasium i Rendsborg

Udveksling med gymnasium i Rendsborg

I uge 18 var 16 2.g-tyskelever på udveksling med Gymnasium Kronwerk i Rendsborg.

Om tirsdagen fik vi indblik i, hvordan den tyske skoledag forløber. De skulle nemlig følge vores udvekslingsmakker til deres timer. Det stod både på spansk, informatik, matematik, kemi og meget andet undervisning, som selvfølgelig foregik på tysk. Efter frokost med pizza på lærerværelset gik turen mod ”Druckmuseum” i Rendsborg. Her så de, hvordan trykkekunsten har udviklet sig siden Gutenberg opfandt trykkemetoden med løse bogstaver, hvordan aviserne blev trykt i 1900-tallet og hvordan processen har udviklet sig siden da.

Onsdag morgen mødte de lidt senere, fordi der i Tyskland er helligdag d. 1. maj. De kom ud på et såkaldt ”Rendsburg-Rally”. Her skulle vi gå til forskellige poster og svare på spørgsmål om Slesvig-Holsten. Ruten første dem til sidst hen til et ishus, hvor vi fik en is, for at køle os lidt ned efter vi havde gået rundt i cirka 25 graders varme. Om eftermiddagen tog de til Eckernförde Stand og nød det gode vejr.

Torsdag stod den på dagstur til Hamborg. Her startede vi dagen ud med rundvisning med en tysk guide, hvor vi bl.a. kom forbi havnen og Koncerthuset Elbphilharmonie. Efter en frokostpause ved havnen tog de bussen til Miniatur Wunderland, hvor de så to etagers modeltogsbaner med imponerende detaljer.

Det var selvfølgelig også en kulturel oplevelse, især når det var muligt at få den tyske kultur helt tæt på hjemme ved familierne, og vi ser frem til at få tyskerne på besøg hos os til september.