Tidligere elever vinder Danidalegatet

Tidligere elever vinder Danidalegatet

De tidligere elever på Aalborg Katedralskole Jakob Plaschke og Andreas Holmgaard, vandt i foråret Danidalegatet, som er et legat som Udenrigsministeriet tildeler projekter, som kan styrke oplysning. Der var i 2019 10 hold som vandt legatet, ud af 87 ansøgninger. Legatet støttede dokumentar-kortfilmen "Migration, c’est normal", som de to i samarbejde har udviklet. I denne uge har de så besøgt Aalborg Katedralskole for at fortælle nuværende elever om projektet, og muligheden for at vinde legatet. Samtidig viste de Migration, c’est normal, samt fortalte om hvilke uventede udfordringer, man kan støde på i produktionen af en film. Kortfilmen portrætterer en migrants liv, som ikke blot en del af en migrantbølge, men dermed med fokus på den individuelle fortælling.

Jakob og Andreas mødtes i J-klassen på skolen, og dimitterede i 2016, hvorefter Jakob læste Mellemøstlige Studier på New York Universitets afdeling i Abu Dhabi samt arbejdede med freelance journalistik, mens Andreas gik på filmhøjskolen, arbejdede som freelance i lysafdeling, og læste Kunsthistorie på Københavns Universitet. De har brugt deres viden fra især mediefag og samfundsfag på Aalborg Katedralskole i udarbejdelsen af filmen.