Masterclass i Matematik

Masterclass i Matematik

Vi har afholdt Masterclass i matematik på skolen, som er et forløb primært til 3.g-elever, som overvejer at læse matematik eller datalogi efter end studietid på Aalborg Katedralskole. Undervisningen fokuserer på talteori, kryptering og datasikkerhed.

Der blev arbejdet med talteoretiske resultater bag RSA-kryptering som fundament for sikkerheden bag Nem-ID og
pengeoverførsler, og eleverne skulle selv udføre RSA-kryptering ved at konstruere en offentlig og en hemmelig nøgle ud fra
to primtal og kryptere og dekryptere en simpel tekst. Eleverne deltog herudover sammen med talentelever fra andre gymnasier i en ekskursion til Århus Universitet, hvor de besøgte både Matematisk Institut og Department of Computer Science for at se på andre krypteringsmetoder herunder kryptering med elliptiske kurver.