Matematik A, fysik A og kemi B

I fysik og kemi undersøger og beskriver vi forskellige fænomener i vores omgivelser. Vores mål er at få indsigt i, hvordan verden hænger sammen fra det allermindste (atomart niveau) til det allerstørste (universet).

Matematiks logiske metoder bruges til at håndtere og beskrive iagttagelserne. Du vil komme til at arbejde med at omsætte observationer til faglige begreber, og samtidig stimulerer undervisningen din kreativitet og evne til at tænke selvstændigt.

I fysik på A-niveau arbejdes specielt med klassiske mekaniske problemer. Der er fokus på moderne fysiske emner af betydning i det 21. århundrede og der indgår f.eks. arbejde med lasere. Eleverne er med til at bestemme, hvilke emner vi går i dybden med.

I klassen varieres mellem gruppearbejde, individuelt arbejde, tavleundervisning, projektarbejde og eksperimenter i laboratoriet. En del af undervisningen foregår i samarbejde med videregående uddannelser og erhvervslivet.

Eksempler på emner

• Hospitalsfysik – strålebehandling og diagnosticering
  • Brintsamfundet – hvordan virker en brintbil?
  • Kemiske analyser – bestemmelse af indholdet af farvestof i sodavand
  • Nanoteknologi – fremtidens lægemidler
  • Fibonacci-tal og integraler

Læs om profilfagene her:

Matematik A

Fysik A

Kemi B

Du kan nedenfor se et eksempel på, hvordan et studieretningsforløb med fagene kan se ud:

Fremtiden

Denne studieretning opfylder de specifikke adgangskrav til næsten alle uddannelser uanset om de er tekniske, naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige eller humanistiske. Se mere i adgangskortet. Vær opmærksom på: Når du går ind på adgangskoret, skal du huske at vælge studieretning.