Studievejledning

StudentMind

Brug App'en "StudentMind" som rummer øvelser, tips og råd til dig, som har studierelevante problematikker f.eks. skriveblokering, holde fokus, tro på egne evner, m.m. App'ens råd og øvelser kan også være en god hjælp under og i tiden omkring eksamen, da app'en har flere øvelser til at gøre dig eksamensparat.

App'en har også en funktion, hvor du kan træne oplæg og eksamen ved hjælp af VR, så du selv kan forbedre dine præstationer, og du har mulighed for at lytte til og sende din optagelse, så du kan få feedback.
Du kan læse mere om app'en og downloade den via link:

Mentor for ASF-elever - Karin Olesen
Studievejleder Lisa Knapp
Studievejleder og mentor for ASF-elever Céline Wohlfarth Carré
Studievejleder Ester-Helene Vinther Frei

Studievejledning

De fire studievejledere på Aalborg KatedralskoleAlle studievejledere træffes i lokale A110 eller via e-mail eller telefonnummer (se Personale).

Alle klasser får tilknyttet en studievejleder, som de kan henvende sig til de 2 år på hf eller de 3 år i gymnasiet. Studievejlederen vejleder klassen kollektivt og den enkelte elev individuelt. Formålet med studievejledningen er at hjælpe dig til at gennemføre din ungdomsuddannelse.

For at du og din studievejleder kan lære hinanden at kende, bliver du inviteret til en introsamtale i efteråret. Du får ligeledes et tilbud om en samtale i 2.g, 2.hf og i 3.g.

Den kollektive vejledning kan bl.a. omfatte: Studieteknik og arbejdsvaner, planlægning af hverdag/skolegang, fravær, SU, orientering om fagpakker, studieretninger og valgfag.

Studievejlederen varetager også på mange måder kontakten mellem forældre og skolen.

Hvad kan din studievejleder hjælpe dig med?

Du kan tale med din studievejleder om alt. Hvis du har personlige problemer, som du ønsker at vende med en neutral person, så kan du bruge os. Du kan ligeledes henvende dig, hvis du har faglige eller sociale problemer.

Du kan henvende dig, hvis du er i tvivl om, hvordan man søger SU, eller hvis du har spørgsmål til valg af valgfag, fagpakker og studieretning. Eksempelvis skal SU søges på nettet på www.su.dk, men giver det problemer, så kom forbi.

Du er altid velkommen til at komme forbi til en samtale - hellere en ekstra gang end at brænde inde med noget, som du ikke kan løse selv.

Hvis vi ikke er de rette til at støtte dig i at løse dit problem, så har vi mulighed for at henvise dig til personer, som kan hjælpe dig. Skolen har f.eks. tilknyttet psykologisk rådgivning ved Louise Fransgaard. Louise besøger alle nye klasser i august måned.

Skolen arrangerer kurser, hvor du kan lære at håndtere eksamensangst. Hvis du ved, at du har problemer med eksamensangst, bør du henvende dig til din studievejleder, så du kan komme på kursus.

Ønsker du oplysninger om dit videre studie, så henviser vi dig til Studievalg Nordjylland. Vita Schou repræsenterer Studievalg Nordjylland her på skolen. Hun kan besvare de spørgsmål, som du har til valg af videregående uddannelse m.v. Læs mere om Studievalg Nordjylland nederst på siden.

Vi har også et samarbejde med UU, hvis du fortryder dit valg af ungdomsuddannelse. Din UU-vejleder følger dig, indtil du er 25 år.

Vi har faste træffetider, men haster det med at snakke med din studievejleder, så kan du sende en mail eller lige komme ned på kontoret - der er stort set altid en studievejleder til stede.

Information om videregående uddannelse?
Der er mange ting, som du selv kan gøre for at få information om videregående uddannelse og de efterfølgende beskæftigelsesmuligheder. Du kan f.eks. bruge uddannelsesportalen www.UddannelsesGuiden.dk.

Her kan du finde information om næsten alt, der har med videregående uddannelse og de efterfølgende beskæftigelsesmuligheder at gøre. Du kan f.eks. finde ud af, hvordan forskellige uddannelser er opbygget, hvor du kan tage dem, hvilke adgangskrav de har, samt hvilke jobmuligheder uddannelsen giver. Der er også links til uddannelsesstedernes hjemmesider, hvor du kan hente mere detaljeret information om lige præcis den uddannelse, du er interesseret i.

Se mere om Center Nordjylland på www.ug.dk/studievalg/studievalgnordjylland

eVejledning

eVejledning vejleder om alle former for uddannelse via mail, chat, telefon og sms. eVejledning kan kontaktes dag, aften og weekend, og vejledningen foregår anonymt og er et tilbud fra Undervisningsministeriet.