Science

Aalborg Katedralskole udbyder fem studieretninger på det naturvidenskabelige område.

De fem studieretninger kan du se i menuen til venstre, hvor du også kan klikke ind og læse mere om de enkelte naturvidenskabelige studieretninger.

Hvis du gerne vil forstå og forklare den fysiske, bioteknologiske, biologiske eller kemiske verden, og du samtidig brænder for matematik, er science-afdelingen lige noget for dig! Her kan du studere verden omkring dig – klima, energi, medicin, DNA, stråling og lignende. Du får mulighed for - igennem dit valg af studieretning - at anskue naturen omkring dig på forskellig vis. Det kan f.eks. være gennem matematikkens logiske systemer, fysikkens love, biologiens tilgang til mennesker og kemiens indsigt i molekylers opbygning.

Fritidstilbud

Science-afdelingen kombinerer undervisningen med mange forskellige sociale fritidstilbud.

Fysikklubben Schrödingers Kat eksperimenterer med f.eks. superledning eller tågekamre med tøris, hvor man kan observere den kosmiske stråling – og så ender det ofte også med en lille tørisbombe! Derudover tilbyder Schrödingers Kat hvert år adgang til de populære frivillige science-ture til kendte forskningssteder som CERN i Geneve eller ESS i Lund for en mindre egenbetaling. I Schrödingers Kat deltager tidligere elever også, hvilket - ligesom science-turene - bidrager til det gode fællesskab for naturvidenskabeligt interesserede elever på tværs af klasser, årgange og alder.

Hvis du er mere interesseret i kemi, kan du deltage i De Gærede Katte. Her undersøges fermenteringens mysterier i bl.a. yoghurt, sodavand og sauerkraut, hvorefter der er prøvesmagning!

Er du særligt glad for at kombinere fysik og programmering, kan du igennem skolen deltage i den danske CanSat-konkurrence, som arbejder med udvikling af løsninger til fremtidens rumfart. Konkurrencen er tidligere blevet vundet af elever fra skolen, hvilket giver adgang til den internationale konkurrence i f.eks. Nordnorge eller Portugal.

Alle skolens frivillige aktiviteter