
Udvalg
Herunder finder du en beskrivelse af de udvalg, der findes på Aalborg Katedralskole og de repræsentanter, der er i de enkelte udvalg.
Skolekulturudvalg
Formål
Formålet med skolekulturudvalg er, at fremme et konstruktivt samarbejde baseret på tillid og dialog mellem ledelse, lærere og elever om udvikling af skolekulturen.
Udvalget er det sted, hvor ideer og beslutninger vedrørende skolekulturen kan drøftes og udvikles i et samarbejde mellem ledelse, lærere og elever.
Opgaver
Skolekultur-udvalget behandler relevante emner omkring skolens kultur, som har generel betydning for skolen. Det er op til udvalget at vurdere, hvilke områder og emner der er særligt relevante at arbejde med det enkelte år for at sikre udvikling af skolekulturen. Det kan fx være drøftelse af:
- Introforløb og elevernes introduktion til skolekulturen
- Sociale og skolekulturelle arrangementer i grundforløbet på STX
- Fællesarrangementer (idrætsdag, fællesarrangementer mv.)
- Sociale aktiviteter uden for den ordinære undervisning
- Udvikling af de elevbårne aktiviteter
- Udvikling af de lærerinitierede aktiviteter
- Retningslinjer for studieture og ekskursioner
- Fester og fredagscafeer
- Alkohol- og rusmiddelspolitik – herunder rygning
Udvalget kan nedsætte midlertidige eller mere permanente arbejdsgrupper til behandling af bestemte opgaver. Udvalget er forpligtet til at medtænke miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i opgavevaretagelsen.
Medlemmer
- 2 ledelsesrepræsentanter
- 1 PAM
- 3 medlemmer valgt blandt lærerne
- 3 elevrepræsentanter
Medlemmerne vælges for en toårig periode for at sikre kontinuiteten.
For at sikre en bred repræsentation i lærerkollegiet kan medlemmer af udvalget kun sidde tre perioder i træk – dvs. 6 år – og først genvælges efter en pause fra udvalget på 2 år.
Konstitution
Udvalget konstituerer sig med en formand valgt blandt lærerrepræsentanterne og en næstformand valgt blandt ledelsesrepræsentanterne. Formand og næstformand udarbejder i fællesskab dagsorden til møderne.
Der udpeges ved hvert møde en referent. Der føres beslutningsreferat, som offentliggøres på Intranet senest 4 uger efter mødets afholdelse. Udvalget beslutter en godkendelsesprocedure, så fristen kan overholdes.
Mødefrekvens
Udvalget mødes normalt ca. 8 - 10 gange i løbet af et skoleår.
Introudvalg
Introudvalget er et underudvalg under skolekultur-udvalget
Arbejdsområder
At sikre og planlægge en god opstart for de nye elever i både grundforløbs- og studieretningsklasser.
HF-udvalg
Formål
Formålet med Hf-udvalget er, at fremme et konstruktivt samarbejde baseret på tillid og dialog mellem ledelse, lærere og studievejleder om udvikling af hf på skolen.
Udvalget er det sted, hvor ideer og beslutninger vedrørende hf kan drøftes og udvikles i et samarbejde mellem ledelse, lærere og studievejleder.
Opgaver
Hf-udvalg behandler relevante emner inden for HF, som har generel betydning for skolens hf-afdeling. Det er op til udvalget at vurdere, hvilke områder og emner der er særligt relevante at arbejde med det enkelte år for at sikre udvikling af hf på skolen. Det kan f.eks. være drøftelse af:
- Udvikling af alle undervisningsrelaterede områder af Hf-bekendtgørelsen
- Flerfaglige forløb – herunder historieopgave og SSO
- Anvendelse af 80 timers puljen
- Udvikling af fagpakker
- Karrierelæring
- Projekt- og praktikforløb
- Digital dannelse på hf
- Klasserumskultur
- Udbud af fagpakker og valgfag
- Skolens evalueringsplan
- Terminsprøver og årsprøver
Udvalget kan nedsætte midlertidige eller mere permanente arbejdsgrupper til behandling af bestemte opgaver.
Udvalget er forpligtet til at medtænke miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i opgavevaretagelsen.
Medlemmer
- 1 ledelsesrepræsentant
- 1 studievejleder
- 4 medlemmer valgt blandt lærerne
Medlemmerne vælges for en toårig periode for at sikre kontinuiteten.
For at sikre en bred repræsentation i lærerkollegiet kan medlemmer af udvalget kun sidde tre perioder i træk – dvs. 6 år – og først genvælges efter en pause fra udvalget på 2 år.
Ved valg af medlemmer skal det sikres, at alle fakulteter (humaniora, naturvidenskab, samfundsvidenskab) er repræsenteret i udvalget.
Konstitution
Udvalget konstituerer sig med en formand valgt blandt lærerrepræsentanterne og en næstformand valgt blandt ledelsesrepræsentanterne. Formand og næstformand udarbejder i fællesskab dagsorden til møderne.
Der udpeges ved hvert møde en referent. Der føres beslutningsreferat, som offentliggøres på Intranet senest 4 uger efter mødets afholdelse. Udvalget beslutter en godkendelsesprocedure, så fristen kan overholdes.
Mødefrekvens
Udvalget mødes normalt ca. 8 - 10 gange i løbet af et skoleår.
Legatudvalg
Formål
At fordele legatmidler
Medlemmer:
- Rektor
- 2 lærere
Pædagogisk Råd (PR)
Arbejdsområder
- Bekendtgørelsen om PR § 2. Det pædagogiske råd er rådgivende for institutionens leder i pædagogiske spørgsmål
- Vælger medlemmer af div. udvalg
- Fastsætter forretningsorden
Medlemmer:
- Rektor
- ledelse
- alle lærere der underviser på skolen.
Forretningsorden bestemmer i hvilket omfang TAP, elever/kursister m.fl. kan deltage.
Herunder er forretningsudvalget (FU) et underudvalg med 3 lærere
Pædagogisk Udvalg (PU)
Formål
Formålet med pædagogisk udvalg er, at fremme et konstruktivt samarbejde baseret på tillid og dialog mellem ledelse og lærere om den pædagogiske udvikling på skolen.
Udvalget er det sted, hvor nye pædagogiske ideer og beslutninger kan drøftes og udvikles i et samarbejde mellem ledelse og lærere.
Opgaver
Pædagogisk Udvalg behandler relevante emner inden for det pædagogiske område, som har generel betydning for undervisningen på skolen. Det er op til udvalget at vurdere, hvilke områder og emner der er særligt relevante at arbejde med det enkelte år for at sikre den pædagogiske udvikling på skolen. Det kan fx være drøftelse af:
- Pædagogiske mål og det strategiske arbejde med disse
- Pædagogiske udviklingsprojekter
- Nye pædagogiske ideer og initiativer
- Pædagogiske dage
- Planlægning af pædagogisk udvikling for skoleåret
- Pædagogisk IT-anvendelse
- Kompetenceudvikling for lærerpersonalet under hensyntagen til skolens generelle kompetenceudviklingspolitik
Udvalget kan nedsætte midlertidige eller mere permanente arbejdsgrupper til behandling af bestemte opgaver. Udvalget er forpligtet til at medtænke miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i opgavevaretagelsen.
Medlemmer
- 2 ledelsesrepræsentanter
- 3 medlemmer af pædagogisk råds forretningsudvalg
- 3 medlemmer valgt blandt lærerne
Medlemmerne vælges for en toårig periode for at sikre kontinuiteten. I lige år vælges 2 medlemmer blandt det pædagogiske personale og i ulige år 1 medlem. FU-medlemmer vælges ligeledes for en 2-årig periode så der samlet vælges 3 medlemmer til pædagogisk udvalg hvert år.
Ved valg af medlemmer skal der sikres, at alle fakulteter (humaniora, naturvidenskab, samfundsvidenskab) er repræsenteret i udvalget.
For at sikre en bred repræsentation i lærerkollegiet kan medlemmer af udvalget kun sidde tre perioder i træk – dvs. 6 år – og først genvælges efter en pause fra udvalget på 2 år.
Konstitution
Udvalget konstituerer sig med en formand valgt blandt lærerrepræsentanterne og en næstformand valgt blandt ledelsesrepræsentanterne. Formand og næstformand udarbejder i fællesskab dagsorden til møderne.
Der udpeges ved hvert møde en referent. Der føres beslutningsreferat, som offentliggøres på Intranet senest 4 uger efter mødets afholdelse. Udvalget beslutter en godkendelsesprocedure, så fristen kan overholdes.
Mødefrekvens
Udvalget mødes normalt ca. 8 - 10 gange i løbet af et skoleår.
Samarbejdsudvalg (SU)
Arbejdsområde:
- Mål, strategi og resultatkontrakt
- Personalepolitik
- Budget og finanslovsbidrag
- Rationaliserings- og omstillingsprojekter samt projekter, som medfører udbud, udlicitering og outsourcing
- Kompetenceudvikling
- Systematisk opfølgning på APV
- Det psykiske arbejdsmiljø herunder arbejdsrelateret stress
- Medarbejdernes tilfredshed, trivsel og sundhed
- Opfølgning på sygefravær mv.
- Chikane og vold
- Job på særlige vilkår.
- Nedsætter et ad hoc ’psykisk arbejdsmiljø-udvalg’
Medlemmer:
- 1 lærer
- 1 tillidsrep. for lærere
- 1 repræsentant for TAP
- rektor
- 2 ledelsesrepræsentanter
- 1 tillidsmandssuppleant for lærerne
- 2 sikkerhedsrepræsentanter
STX-udvalg
Formål
Formålet med STX-udvalg er, at fremme et konstruktivt samarbejde baseret på tillid og dialog mellem ledelse og lærere om udvikling af STX på skolen.
Udvalget er det sted, hvor ideer og beslutninger vedrørende STX kan drøftes og udvikles i et samarbejde mellem ledelse og lærere.
Opgaver
STX-udvalg behandler relevante emner inden for STX, som har generel betydning for skolens STX-afdeling. Det er op til udvalget at vurdere, hvilke områder og emner der er særligt relevante at arbejde med det enkelte år for at sikre udvikling af STX på skolen. Det kan fx være drøftelse af:
- Udvikling af alle undervisningsrelaterede områder af STX-bekendtgørelsen
- Flerfaglige forløb – herunder DHO, SRO og SRP
- Anvendelse af 130 timers puljen
- Karrierelæring
- Digital dannelse på STX
- Klasserumskultur
- Udvikling af studieretninger
- Udbud af studieretninger og valgfag
- Skolens evalueringsplan – formativ og summativ evaluering
- Terminsprøver og årsprøver
Udvalget kan nedsætte midlertidige eller mere permanente arbejdsgrupper til behandling af bestemte opgaver. Udvalget er forpligtet til at medtænke miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed i opgavevaretagelsen.
Medlemmer
- 2 ledelsesrepræsentanter
- 1 studievejleder
- 4 medlemmer valgt blandt lærerne
Medlemmerne vælges for en toårig periode for at sikre kontinuiteten.
For at sikre en bred repræsentation i lærerkollegiet kan medlemmer af udvalget kun sidde tre perioder i træk – dvs. 6 år – og først genvælges efter en pause fra udvalget på 2 år.
Ved valg af medlemmer skal der sikres, at alle fakulteter (humaniora, naturvidenskab, samfundsvidenskab) er repræsenteret i udvalget.
Konstitution
Udvalget konstituerer sig med en formand valgt blandt lærerrepræsentanterne og en næstformand valgt blandt ledelsesrepræsentanterne. Formand og næstformand udarbejder i fællesskab dagsorden til møderne.
Der udpeges ved hvert møde en referent. Der føres beslutningsreferat, som offentliggøres på Intranet senest 4 uger efter mødets afholdelse. Udvalget beslutter en godkendelsesprocedure, så fristen kan overholdes.
Mødefrekvens
Udvalget mødes normalt ca. 8 - 10 gange i løbet af et skoleår.
Sikkerhedsudvalg
Formål
- Formålet med Sikkerhedsudvalget er at sikre det fysiske arbejdsmiljø på skolen.
Arbejdsområder
Sikkerhedsudvalget behandler relevante områder og tiltag for det fysiske arbejdsmiljø og sikkerhedsforhold. I forlængelse heraf laves opdaterede versioner af skolens fysiske APV.
Deltagere:
- 2 lærere
- 1 ledelsesrepræsentant
- 1 pedel